0komentárov

Nenechajte sa okradnúť! Internetoví podvodníci číhajú na vašu chybu!

Zoznámte sa s príbehom čitateľky z Moravy, ktorá pred Vianocami naletela internetovým podvodníkom! Ako postupovať, a čo si postrážiť, aby vám po nákupe v e-shope nezostali namiesto tovaru a zaplatených peňazí len oči pre plač?
Vydané: 22.01.2014 ▪ Autor: ▪ Prečítané: 942x

S neustále sa rozvíjajúcou a rastúcou internetovou sieťou sa tiež priamo úmerne zvyšuje počet najrôznejších podvodníkov, ktorí sa snažia iných užívateľov internetu pripraviť o ich mnohokrát ťažko zarobené peniaze. Nebuďte ďalšími, kto sa kvôli vlastnému pochybeniu postaví do dlhého radu tých, čo už zločincom naleteli!

Využili predvianočného času a okradli stovky ľudí

Pri nákupoch na internete sa oplatí byť obozretný. Foto: Uitgebeeld.nl
Pri nákupoch na internete sa oplatí byť obozretný. Foto: Uitgebeeld.nl
So smutnou skúsenosťou, ktorá bola základom pre napísanie tohto článku, sa redakcii blogu "Môj byt" pred pár dňami zverila naša čitateľka Mária z Moravy. Ako píše, dostalo sa jej veľkého poučenia, aj keď pomerne drahého. "Chceli sme si pod stromček zaobstarať laserovú tlačiareň, takže som pátrala v porovnávači cien na portáli Heuréka.cz, kde sa mi ako najvýhodnejší javil jeden typ značky HP, ponúkaný v e-shope q-elektro.cz za cenu o tretinu nižšiu, než uvádzali inde. Obchod síce nemal žiadne zákaznícke hodnotenie, ale vzhľadom k tomu, že bol do zoznamu Heuréka zaradený, predpokladala som, že je nejakým spôsobom preverený," píše pani Mária. Pod vidinou ušetrených peňazí neváhala, pridala k tlačiarni do virtuálneho košíka aj mlynček na kávu, ktorý sa tiež pýšil skvelou cenou, a pretože do Vianoc už nebolo ďaleko a chcela mať nákup čo najskôr doma, zaplatila požadovanú sumu vo výške necelých dvoch tisíc korún dopredu z bankového účtu.

Obratom jej prišlo e-mailom potvrdenie objednávky a za niekoľko dní tiež správa, že tovar bol odovzdaný dopravcovi a počas dvoch dní ho bude mať doma. "To bolo v pondelok, potom sa, ale nič nedialo a nikto nešiel, tak som vo štvrtok vytočila telefónne číslo uvedené v maile z eshopu, že si objednávku overím. Telefón nikto nebral, chcela som sa teda pozrieť na ich webové stránky, či tam nemajú nejaký iný kontakt, avšak k môjmu prekvapeniu vyskočila na monitore po zadaní adresy hláška, že stránky e-shopu q-elektro sú nefunkčné a obchod bol zrušený. Napísala som teda do vyhľadávača len názov bez www a okamžite mi bolo jasné, ktorá bije," pokračuje čitateľka v rozprávaní.

Hneď v prvom odkaze, ktorý vyhľadávač zobrazil, totiž veľkými písmenami stálo: POZOR PODVOD! a pod týmto upozornením už sa nachádzali komentáre desiatok okradnutých, ktorí naleteli na nízke ceny podobne ako pani Mária. "Jediné, čo momentálne môžeme robiť, je pripojiť sa k hromadnej žalobe, čo sme aj urobili, a čakať na výsledok policajného vyšetrovania. S peniazmi som sa rozlúčila, našťastie sme neprišli zase až o toľko, ale sú aj ľudia, ktorí im poslali treba tridsať tisíc. Som poučená a nabudúce si všetko päťkrát overím, než niekam pošlem hoci len dvadsaťkorunáčku, " dodáva trpko obyvateľka jednej z moravských dedín.

Dôverujte, ale predovšetkým dôkladne preverujte

Ako z príbehu vyplýva, pri nakupovaní na internete musíme byť maximálne obozretní, aby sme nedopadli podobne alebo ešte horšie, než naša čitateľka. Prvým a základným pravidlom je zistiť si o e-shope, v ktorom chceme minúť svoje peniaze, čo najviac dostupných informácií, a to vrátane recenzií overených zákazníkov. Vzhľadom k tomu, že ich skúsenosti môžeme vo väčšine prípadov považovať za reálne a neskreslené, dá sa už v tejto prvej fáze nákupu urobiť o obchodníkovi vcelku zodpovedajúci obrázok. Napovedať nám môže tiež členstvo e-shopu v Asociácii pre elektronickú komerciu (APEK-náš profil nájdete tu), prípadne v niektorom z katalógov certifikovaných obchodov.

Až vo chvíli, keď máte internetového predajcu poriadne "preklepnutého" a ste presvedčení o jeho spoľahlivosti, pristúpte k samotnej objednávke a prípadne bezhotovostnej platbe pomocou bankového prevodu, elektronickej karty, platobnej brány alebo SMS. Odborníci však odporúčajú, ak nakupujete na internete prvýkrát, je lepšie si nechať tovar poslať na dobierku a platiť ho až dopravcovi. "V prípade, že si zákazník nie je istý dôveryhodnosťou vybraného obchodu, môže sa so žiadosťou o radu obrátiť na e-mailovú adresu info@apek.cz alebo na telefón 272 111 729, kde sa mu pokúsime pomôcť," hovorí Jan Vetyška, výkonný riaditeľ asociácie pre elektronickú komerciu.

Pozor na podozrivo nízke ceny

Prvým signálom, že s internetovým obchodom nie je niečo v poriadku, môžu byť pre užívateľov internetu okato nižšie ceny ako u rovnakého tovaru ponúkaného v iných e-shopoch. Podvodníci spoliehajú na to, že ľudia stále ešte berú cenu ako najdôležitejšie kritérium nákupu, čo sa však môže, ako sme si prečítali vyššie, zle nevyplatiť. Ďalšou podozrivou a varovnou vecou je, keď nemôžete na stránkach vybraného e-shope nájsť úplnú adresu, telefón, IČO a ďalšie identifikačné údaje prevádzkovateľa, rovnako ako obchodné podmienky a reklamačný poriadok. Tým je napokon potrebné venovať dostatočnú pozornosť zakaždým, môžu sa v nich totiž ukrývať rôzne kľučky, umožňujúce nepoctivému obchodníkovi, aby vás "natiahol".

Po nákupe sa s ostatnými podeľte o svoje skúsenosti., Foto: r0sss
Po nákupe sa s ostatnými podeľte o svoje skúsenosti.
Foto: r0sss

Nie je tiež na škodu, vytlačiť si na papier e-mailovú komunikáciu s predajcom, predovšetkým potvrdenie objednávky a platby, ak prebehla elektronicky. Každopádne je výhodnejšie, aj keď niekedy o pár korún drahšie, nakúpiť vo veľkom, zavedenom e-shope, ako u niekoho, kto sedí pri počítači v garáži a len niekam preposiela objednávky. Môže sa totiž ľahko stať, že takýto obchodník onedlho skrachuje a zmizne zo scény, a hoci vám objednaný tovar v poriadku dodal, nedovoláte sa za pár mesiacov v prípade problémov žiadnej reklamácie.

Ak nákup prebehol bezproblémovo a ste s ním spokojní, neváhajte sa na rovnakého predajcu obrátiť aj nabudúce. A podeľte sa so svojimi pozitívnymi aj negatívnymi skúsenosťami s ostatnými. Aj váš komentár alebo recenzia môže niekoho zachrániť pred veľkým sklamaním alebo mu naopak pomôcť k veci, po ktorej túži.

Použité fotografie:
1 (úvodná) - manoftaste.de CC BY 2.0
2 - Uitgebeeld.nl CC BY 2.0
3 - r0sss CC BY - ND 2.0

Aké sú vaše skúsenosti s nákupmi na internete? Napíšte nám do diskusie!

Zdieľajte tento článok 0x 0x 0x
0x

MT-nábytok.sk

MT-nábytok.sk na sociálnych sieťach:
Oznámte ostatným čitateľom váš názor / Počet príspevkov: 0
Nadpis:
  Vaše meno:

Prečítajte si tiež ↓

Ako zariadiť kuchyňu v podkroví tak, aby sa vám v nej dobre varilo a nehrozil vám úraz hlavy?

Ako zariadiť kuchyňu v podkroví tak, aby sa vám v nej dobre varilo a nehrozil vám úraz hlavy?

Vydané: 01.03.2017 ▪ Autor: Antonín VintrTipy a triky ▪ Prečítané: 12x

Kuchyňa v podkroví vyzerá skvele, ale nie vždy je úplne praktická. Ako vyriešiť problém so šikmými stropmi a kam umiestniť kuchynskú linku, aby ste pri varení nebúchali hlavou o strop? A ako si zaistiť dostatok úložných priestorov?

Celý článok
Nenechajte váľať zvršky a kabáty len tak v predsieni. Stojanový vešiak je prima pomocník

Nenechajte váľať zvršky a kabáty len tak v predsieni. Stojanový vešiak je prima pomocník

Vydané: 28.02.2017 ▪ Autor: Jiří MacíkTipy a triky ▪ Prečítané: 9x

Premýšľate, kam zavesiť návštevám bundy a zvršky, ale nechcete montovať háčiky či vešiak na stenu? Kúpte si stojanový vešiak, ktorý ľahko môžete kedykoľvek a kamkoľvek premiestniť. Kovový aj drevený je aj pekným doplnkom predsiene.

Celý článok
Záhrada vo februári je v znamení príprav na jar. Pestovateľské rady skompletizuje nový seriál Zahradníček

Záhrada vo februári je v znamení príprav na jar. Pestovateľské rady skompletizuje nový seriál Zahradníček

Vydané: 27.02.2017 ▪ Autor: Jiří MacíkTipy a triky ▪ Prečítané: 35x

Záhradka vo februári spí iba zdanlivo. Nenechajte sa prekvapiť prudkým nástupom jari a vysievajte do kvetináčov. Seriál Zahradníček vám prinesie rady a tipy pre malé záhradky, balkónové pestovanie, či mini skleníčky na terase.

Celý článok