Potešme spoločne choré deti. Na konto dobročinnej akcie vďaka vám už pribudlo:
221.30
0komentárov

Prineste si slnko do domu a zbavte sa zimnej depresie

Stres z vianočného zhonu a nedostatok slnka v zimných mesiacoch vám môžu privodiť peknú depresiu. Nedostatok slnečného žiarenia má na vás oveľa väčší vplyv, než si myslíte. Zistite aký a bráňte sa. Zaistíte si pohodové Vianoce.
Vydané: 18.12.2014 ▪ Autor: ▪ Prečítané: 1578x

Stávate sa v zime protipólom svojho jarného a letného ja, ktoré je výkonné, energické, spoločenské, komunikatívne a aktívne? Trpíte extrémnou únavou, ospalosťou či poruchami nálad, zhoršuje sa vám pamäť, sústredenie aj pracovná výkonnosť, strácate záujem o sex a akékoľvek kontakty s druhými ľuďmi? Potom zrejme trpíte zimnou depresiou, čiže SAD.

Jedná sa o poruchu spôsobenú dlhodobejším nedostatkom denného svetla, ktoré potrebujete rovnako ako vodu alebo kyslík. Podporuje totiž hormonálnu výmenu, syntézu vitamínov (hlavne A a D) a je zdrojom energie, pretože sa podieľa na sekrécii serotonínu, teda hormónu šťastia. Čím viac ho vaše telo produkuje, tým ste aktívnejší a sústredenejší. Navyše podporuje myslenie a kreativitu, lepšiu komunikáciu s okolím a v aktívnej časti dňa aj vyššiu výkonnosť.

Správne svetlo prispieva k lepšej hormonálnej výmene, prirodzenej syntéze vitamínov a napomáha celkovej regenerácii organizmu.

SAD je do istej miery generačnou chorobou, ktorá ohrozuje všetkých. Predtým človek trávil ďaleko viac času vonku, dnes je to presne naopak. Pocit dennej únavy nekompenzujte väčším množstvom spánku a zdriemnutím cez deň, pretože by ste si mohli rozhodiť svoje biologické hodiny. Snažte sa využiť každú chvíľku, kedy svieti slnko a buďte aspoň hodinu denne vonku na dennom svetle.

Prevencia proti zimnej depresii

V zime, keď nesvieti toľko slnko, sa proti depresii bráňte kvalitnými plnospektrálnymi žiarovkami nainštalovanými v hlavnom osvetlení, prípadne aj v stolovej či stojanovej lampe. Dávku plného spektra si môžete dopriať aj zo simulátora slnka alebo pri fototerapii. Fototerapeutické miestnosti nájdete v rehabilitačných zariadeniach, hoteloch, zariadeniach kúpeľného typu a v zariadeniach ústavnej sociálnej starostlivosti, napríklad v domovoch pre seniorov.

Takto vyzerá plnospektrálna žiarovka.
Takto vyzerá plnospektrálna žiarovka.

Čo je to plnospektrálne osvetlenie

Svetlo má na vaše telo a myseľ vplyv, aj keď ho nevidíte. Na ultrafialovú zložku svetla reaguje napríklad niekoľko receptorov, ktoré pomáhajú s odbúravaním cholesterolu. Infračervené svetlo zase slúži ako nosič energie. Modrá zložka svetla obmedzuje tvorbu melatonínu, takže potom nie ste takí unavení. Plnospektrálne osvetlenie využíva plné spektrum farieb a má dobre vyváženú červenú, takže nebudete neustále v strese, ako je to pri bežných žiarivkách.

Výhody plnospektrálneho osvetlenia:

  • podporuje zrakovú ostrosť (lepší kontrast)
  • prispieva k zmierneniu očnej námahy, zvýšeného očného tlaku a pálenia očí
  • umožňuje neskreslené vnímanie farieb
  • eliminuje pocit únavy
  • zlepšuje bezpečnosť práce, pracovnú výkonnosť a sústredenie
  • zmierňuje hyperaktivitu a agresivitu
  • napomáha hormonálnej rovnováhe
  • prispieva k lepšej syntéze vitamínov - najmä A a D
  • pomáha pri zmiernení a liečbe SAD - fototerapia (svetelná terapia)
  • v zimných mesiacoch podporuje ranné vstávanie
  • zvyšuje sexuálny apetít
  • napomáha celkovej regenerácii nášho organizmu

Efekt svetelnej terapie

Svetelná terapia zaberá u viac ako 80 % ľudí trpiacich SAD. Na začiatku liečby majte trpezlivosť. Aj keď sa zlepšenie nedostaví v priebehu pár dní, neukončujte ju. Niektoré prejavy SAD sa zlepšia za pár dní, iné až za niekoľko týždňov.

Za 3 - 5 dní sa zvyčajne dostaví mierne zlepšenie nálady, zmiernenie únavy a príliv energie. Postupne sa skráti potrebná doba spánku, zmierni sa chuť na sladké a tučné jedlá a bežné každodenné činnosti pre vás nebudú záťažou. O niečo neskôr sa vám zlepší pamäť a sústredenie a vráti sa chuť na fyzické aktivity a sex.

Na liečbu najlepšie reagujú tí, ktorí v priebehu jesene a zimy priamo prahnú po svetle a slnku. Ak ste na svetlo precitlivení a skôr vyhľadávate šero, bude u vás efekt liečby nižší a ústup ťažkostí potrvá dlhšie. Niekedy sa však môžu skôr zhoršiť.

Ako praktizovať svetelnú terapiu?

Liečbu aplikujte ráno po prebudení. Ak vám táto doba nevyhovuje, vyberte podľa svojej intuície takú, ktorá je pre vás najvhodnejšia. Vyhnite sa večerným a nočným hodinám kvôli riziku nespavosti. Od decembra do februára používajte simulátor slnka najlepšie denne. Dĺžka nasvietenia záleží na tom, v akej vzdialenosti od neho sedíte.

Na jeseň a v zime sa pri vzdialenosti 70 cm od prístroja odporúčajú dve hodiny denne, pri 25 cm stačí pol hodiny. So začínajúcou jarou dobu postupne skracujte. Ak s terapiou začínate, nechajte na seba prvé dva týždne pôsobiť svetlo len dvadsať minút.

Simulátor slnka môžete mať zapnutý pri práci na počítači.
Simulátor slnka môžete mať zapnutý pri práci na počítači.

Počas terapie sa väčšinou môžete venovať obľúbeným činnostiam, napríklad čítaniu, lúšteniu krížoviek či práci na počítači. Trávite veľa času v práci? Potom by ste mali mať plnospektrálne osvetlenie tam. Ak váš zamestnávateľ nechce inštalovať pomerne drahé plnospektrálne žiarovky, doneste si do kancelárie svoj vlastný simulátor slnka.

Ako vybrať plnospektrálny simulátor slnka

Simulátor slnka kúpite v e-shopoch zameraných na zdravé bývanie i svetlo a v obchodoch s osvetlením, zdravotnými pomôckami alebo elektronikou. Pri výbere sledujte intenzitu a farbu svetla a veľkosť boxu. Tiež dbajte na celkovú bezpečnosť výrobku.

Intenzita svetla - na potlačenie tvorby melatonínu u zdravých osôb stačí intenzita 100 - 800 luxov. U ľudí trpiacich SAD je potrebných minimálne 2500 luxov a v lekárskej praxi sa používa svetlo s intenzitou 10000 luxov. K domácej terapii vám postačí simulátor s intenzitou aspoň 2000 luxov.

Farba svetla - pri liečbe používajte plnospektrálne biele svetlo, ktoré sa najviac podobá slnečnému svetlu. Musí obsahovať dostatočné množstvo modrej zložky, ktorá najsilnejšie ovplyvňuje tvorbu melatonínu. Klasické biele svetlo nie je vhodné.

Intenzita svetla má byť minimálne 2500 luxov, hodnota Ra aspoň 91 a teplota chromatickosti 5500 - 6600 Kelvinov.

Veľkosť boxu - malé žiariče sú terapeuticky účinné, ale človek pred nimi musí sedieť takmer bez pohnutia, aby čo najviac liečivých lúčov zasiahlo sietnicu. Väčšia plocha boxu umožňuje počas terapie vykonávať rôzne činnosti, a tá je vďaka tomu znesiteľnejšia.

Bezpečnosť pre oči - svetelný zdroj musí mať plastovú difúznu vrstvu, ktorá zabráni poškodeniu rohovky. Svetelné zdroje nekvalitných prístrojov blikajú v rytme sieťového prúdu, čo nadmerne zaťažuje oči, pôsobí rušivo a zvyšuje hladinu stresu. Dbajte na elektrickú bezpečnosť, pri LED taktiež na fotobiologickú bezpečnosť. Emisie modrého svetla vysokej intenzity totiž môžu spôsobiť teplotné a fotochemické poškodenie oka.

Ako nenaletieť pri nákupe zdravého svetla?

Zaujímajte sa o farbu svetla. Pokiaľ je na obale uvedené, že žiarivka poskytuje všetky farby svetla, neznamená to, že je jej svetlo zdravé. To totiž poskytujú aj obyčajné žiarivky. Dôležité je zastúpenie jednotlivých farieb v správnom pomere. Zdravému osvetleniu zodpovedá označenie true color, daylight spektrum, fullspektrum, natural spektrum či denná biela plnospektrálna.

Pátrajte po zemi pôvodu. Vo svete existuje len niekoľko výrobcov plnospektrálnych zdrojov. Tie najkvalitnejšie sa vyrábajú v Európskej únii a USA.

Dajte na reč čísel. Dôležité sú predovšetkým dve hodnoty. Prvá je index CRI (v EÚ niekedy označovaný ako Ra), ktorý vyjadruje percentuálnu podobnosť so slnečným svetlom (to má CRI 100). Plnospektrálne zdroje majú hodnotu CRI vyššiu ako 90 (pri obyčajných žiarivkách sa CRI pohybuje okolo 70). Druhým faktorom je tzv. teplota chromatickosti (Correlated Color Temperature), ktorá by mala byť v rozmedzí od 5 500 do 6 500 Kelvinov, pri kompaktných žiarivkách malých výkonov až 7200 Kelvinov. Na výrobkoch predávaných v SR nemusí výrobca tieto hodnoty uvádzať, ale ak ich svetelný zdroj dosahuje, rád sa tým pochváli.

Pri žiarivkách spoznáte hodnotu Ra z ich označenia, napríklad 36W/633 znamená, že žiarivka má 36 Wattov. Prvé číslo za lomítkom potom znamená hodnotu Ra, v tomto prípade je jeho hodnota 60, ďalšie dve čísla potom teplotu chromatickosti, tu 3300 Kelvinov. Nízka teplota svetla vedie ku skorej únave, pretože svetlo je veľmi žlté a pripomína skôr prechod medzi aktívnou a neaktívnou časťou dňa.

Nedajte zimnej depresii žiadnu šancu a užívajte si každú minútu, kedy bude svietiť slnko. V dňoch, kedy bude vonku jesenná hmla alebo bude vyčíňať poriadna chumelica, sa zabaľte do deky a zapnite simulátor slnka. Vďaka dostatku svetla budete v pohode nielen doma, ale aj v práci, a zmenu na vás spoznajú všetci okolo vás.

Používate plnospektrálne osvetlenie? Pomohlo vám od zimnej depresie? Podeľte sa v komentári.

Použité fotografie:

  1. Úvodná - MattysFlicks CC BY 2.0
  2. Alessio CC BY 2.0
  3. Jonathan Brodsky CC BY 2.0
Zdieľajte tento článok 0x 0x 0x
0x

Antonín Vintr

Vyštudoval som nábytkové inžinierstvo, zaujíma ma interiérový dizajn aj moderné trendy v bývaní. Z mojich článkov sa dozviete, ako vyberať vybavenie do bytu, odhalím vám vlastnosti rôznych materiálov alebo pomôžem s technickým riešením úprav vo vašej domácnosti.

Antonín Vintr na sociálnych sieťach:
Oznámte ostatným čitateľom váš názor / Počet príspevkov: 0
Nadpis:
  Vaše meno:

Prečítajte si tiež ↓

Chcete mať obývaciu izbu vybavenú podľa najnovších trendov? Zistite, ktorá sedačka je práve v móde

Chcete mať obývaciu izbu vybavenú podľa najnovších trendov? Zistite, ktorá sedačka je práve v móde

Vydané: 30.11.2016 ▪ Autor: Antonín VintrTipy a triky ▪ Prečítané: 182x

Vyberáte novú sedačku? Zistite, ktoré typy sedacích súprav existujú a kam sa ktorý typ sedačky hodí. Chcete mať navyše obývačku zariadenú podľa posledných trendov? Potom sa pozrite, ktoré farby, štýl a tvary sú u pohoviek v móde.

Celý článok
Infra panely a ohrievače môžu mať aj podobu lampy. Ohrejte sa pod bielou alebo zlatou guľou

Infra panely a ohrievače môžu mať aj podobu lampy. Ohrejte sa pod bielou alebo zlatou guľou

Vydané: 29.11.2016 ▪ Autor: Jiří MacíkTipy a triky ▪ Prečítané: 59x

Ak premýšľate o inštalácii účinného a pre alergikov vhodného kúrenia, nezabudnite na infrapanely. Môžu visieť v podobe lustrovej gule nad vašou hlavou, alebo si doma nainštalujete zrkadlo či vykurovací stĺp. Navyše vyzerajú skvele.

Celý článok
Ktoré pranostiky sa spájajú s adventným obdobím? Zistite, či múdrosti predkov platia aj v dnešnej dobe

Ktoré pranostiky sa spájajú s adventným obdobím? Zistite, či múdrosti predkov platia aj v dnešnej dobe

Vydané: 27.11.2016 ▪ Autor: Antonín VintrTipy a triky ▪ Prečítané: 530x

Chceli by ste vedieť, koľko snehu bude na Vianoce, aká krutá a dlhá bude zima a koľko ovocia sa budúci rok urodí? Pranostiky našich predkov vám napovedia. Čo vlastne pranostika je a ktoré z nich sa spájajú s časom adventu a Vianoc?

Celý článok